대학원생을 위한 조언 물리 이야기

개인적으로도 안면이 있는 오레곤 대학교의 이론물리학 교수 Steve Hsu의 조언입니다. 좋은 글이고, 한 번 생각해볼 만한 내용을 담고 있는 글이라 옮겨왔어요. (각 항목 아래 내용을 요약 혹은 짧은 코맨트를 달아둡니다.)


A friend who is starting graduate school asked for some advice.

1. There is often a tradeoff between the advisor from whom you will learn the most vs the one who will help your career the most. Letters of recommendation are the most important factor in obtaining a postdoc/faculty job, and some professors are 10x as influential as others. However, the influential prof might be a jerk and not good at training students. The kind mentor with deep knowledge or the approachable junior faculty member might not be a mover and shaker.

: 향후 진로에 도움이 될만한 지도교수 ≠ 정말로 무언가를 배울 수 있는 지도교수.


2.Most grad students fail to grasp the big picture in their field and get too caught up in their narrowly defined dissertation project.

: 전문가가 된다는 것이 종종 너무나 작은 영역만을 아는 사람이 된다는 것과 혼동이 될 때가 있습니다.

3. Benchmark yourself against senior scholars at a similar stage in their (earlier) careers. What should you have accomplished / mastered as a grad student or postdoc in order to keep pace with your benchmark?

: 선배 학자가 대학원생/박사후 연구원 시절 무엇을 이루었는지 벤치마크를 해보라.

4. Take the opportunity to interact with visitors and speakers. Don't assume that because you are a student they'll be uninterested in intellectual exchange with you. Even established scholars are pleased to be asked interesting questions by intelligent grad students. If you get to the stage where the local professors think you are really good, i.e., they sort of think of you as a peer intellect or colleague, you might get invited along to dinner with the speaker!

: 이 조언 정말로 좋습니다. 저녁을 먹으면서 '질문을 던지는 것'에서도 학자로서의 포텐셜과 역량을 읽기도 하니까요.

5. Understand the trends and bandwagons in your field. Most people cannot survive on the job market without chasing trends at least a little bit. But always save some brainpower for thinking about the big questions that most interest you.

: 트랜드를 무시하는 것 ≠ 중요한 문제를 성공적으로 풀어가는 것.

6. Work your ass off. If you outwork the other guy by 10%, the compound effect over time could accumulate into a qualitative difference in capability or depth of knowledge.

: 아무리 열심히 일하는 것의 중요성을 강조해도 지나침이 없다.

7. Don't be afraid to seek out professors with questions. Occasionally you will get a gem of an explanation. Most things, even the most conceptually challenging, can be explained in a very clear and concise way after enough thought. A real expert in the field will have accumulated many such explanations, which are priceless.

: 교수를 찾아 질문하는 것을 두려워 말라 (그는 사실 질문 받는다는 걸 즐기고 있을 수도 있다!)

출처:Information Processing: Steve Hsu



그리고 끝으로 최근 발견한 *유머*


덧글

  • 불별 2011/09/06 03:10 #

    밑 짤방... 역시 '실무'는 배울수 없는 것인가요.. 깨알같은 아키네이터와 척 노리스에서 웃고 갑니다ㅋ
  • edie 2011/09/06 03:35 #

    처음 대학원을 갔을 때 알았으면 하는 것들이 많네요... :)
  • 커티군 2011/09/06 08:08 #

    교수님은 왜 학부생을 저렇게...
  • ExtraD 2011/09/06 09:36 #

    표현이 좀 그렇습니다만, 학부생의 `젋음'을 부러워한다는 걸 극적으로 표현한게 아닐까요?
    (너무 좋게 해석한 건가요? ^^)
  • ... 2011/09/06 12:29 # 삭제

    탱자탱자 논다고 저렇게 그린건가 했네요 [...]
  • snowall 2011/09/06 22:49 # 삭제

    야생인데요ㅎㅎ
  • ChristopherK 2011/09/06 23:25 #

    좋은 먹잇감. 'ㅅ'
  • znee 2011/09/06 11:34 #

    안녕하세요. 좋은 글 이네요. 소개 감사합니다. ^^
  • alphasco 2011/09/06 14:52 #

    포닥의 눈으론 대학원생도 꼬꼬마...
    교수의 눈에는 걍 둘다 노예...ㅠㅠ
  • 지나가는 2011/09/06 21:13 # 삭제

    오레곤 대학에 다닐 때 수업은 들은 적이 없지만, 지나가며 종종 마주쳤지요.
    블로그를 그렇게 재미있게 쓰는 줄은 몰랐다는...
    스타일이 90년대 홍콩 영화에 나오는 "주연급은 아니지만 중요한 배역"들이 연상되는 스타일이었지요.
  • ChristopherK 2011/09/06 23:26 #

    교수님의 관점이 대박인듯.(.)
  • 프라이오 2011/09/06 23:33 #

    포닥의 눈으로본 교수님이 레얄 대박.
  • agsg 2011/09/09 13:11 # 삭제

    교수의 입장에선 학부생은 꼬셔야 할 상대일 뿐. 그래야 연구실이 굴러가기...
  • Lennon 2011/09/13 01:16 # 삭제

    역으로 각 단계가 어떻게 보이는 가로부터 자신의 정체성을 알 수도 있겠군요.
    근데 포닥이 본 테크니션은 어떻다는 거죠?
  • ChristopherK 2011/09/14 11:41 #

    자기도 모르는 사실을 알고 있는 대단한 사람.

    실험기기에 대해서는 테크니션을 따라갈 사람이 거의 없죠.
  • 버러지 2011/09/13 20:46 #

    철학 전공이긴 합니다만 느끼는 바가 많은 글입니다. 좋은 글 소개해 주셔서 고맙습니다. -蟲-
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Physics

\begin{eqnarray} \hbar c =197.3 \text{MeV fm}\\ (\hbar c)^2=0.389 \rm{GeV}^2 \rm{mb}\\ 1.0{\rm pb}=\frac{2.568\times 10^{-3}}{\rm TeV^2}\\ =10^{-40} {\rm m}^2 \end{eqnarray}

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